söndag 23 september 2007

Underbara nyheter



Gokväll. Barnen sover. Nybadade efter en ganska kaotisk men kul pizzamiddag med en grannfamilj. I love grannar! Själv skall jag läsa lite Ture Sventon (veckans uppgift på barn- och ungdomslitteraturkursen jag tar i höst), kolla på Sopranos och sen krypa ner med nya Vanity Fair. Livet är bra.
Men innan jag gör det måste jag bara tipsa om två nyheter i barnboksfloden: "Tildas tiger" av Karin Ekheden och "Vi leker att du är en katt" av Helena Dahlbäck och Charlotte Ramel.
"Tildas tiger" handlar mest om graffiti och klotter. Smalt och udda? Javisst, men faktiskt också ett ämne som åtminstone min femåring tydligen har en massa frågor kring. Graffiti finns ju överallt i princip, men vi kommenterar det sällan. För mig själv väcker boken flera frågor om vad som är okej och inte är det kommer till klotter. "Tildas tiger" är dessutom skön därför att den skildrar en modern familj (pappan, en fd graffare (heter det så....?) spelar tex tv-spel - så som pappor, och mammor, gör idag).
"Vi leker att du är en katt" är så fin, så underbar, så kul, så fantasirik. Precis så där som de tre syskonen i boken leker minns jag att jag själv lekte, och så låter det också när femåringen leker med sina kompisar och med lillebrorsan. Plötsliga infall, rollspel, fantasi. Tänk att kunna skriva så! Textförfattaren Helena Dahlbäck (som också skrivit böckerna om Julia) dog, bara 39 år gammal, för sju år sen, och nu har vännen och illustratören Charlotte Ramel fullbordat boken med sina festliga och fina teckningar som kombineras med foton.

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh. Helena Dahlström och Charlotte Ramel har gjort nåt tillsammans igen. Jag blir så sugen, måste genast beställa denna bok. Själv vill jag gärna tipsa om Litet djur i fara, som helena Dahlbäck skrev - och Eva Lindström gjorde teckningarna. Så fin!