måndag 10 september 2007

Mer om Bullerbyn!


Intressant nog återkommer Bullerby-resonemanget som Klara Adolphson är inne på lite längre ner i denna blogg, i dagens Svenska Dagbladet (jag hittar ingen länk till artikeln, kanske är de sjuka på SvDs webbredaktion idag?). Det är filmvetaren och filmrecensenten Malena Janson som kritiserar svensk barnfilm för att ha hamnat i ”bullerbyskildringar”. Svärta, konstnärligt experimenterande och skildringar av kompicerade barn saknas i princip i den svenska barnfilmshistorien. Hon tipsar dock om lite bra filmer (tänkte ni kunde vara intresserade, det är jag): "Dunderklumpen" (jag håller med), "Bröderna Lejonhjärta" (jag är lite tudelad), "Barnsfilmsfrossa" (kortfilmer utgivna av SF – underbara), "Sanning eller konsekvens" (har jag inte sett), "Glasblåsarns barn" (inte sett), "Elina – som om jag inte fanns" (inte sett), "Lejontämjaren" (inte sett), "Tur och retur" (inte sett – jag måste skärpa mig!), "Zozo" (inte sett, men tänkt tusen gånger att jag skall se), "Förortsungar" (har jag hyrt och skall kolla på i veckan!).
Jag skulle vilja lägga till "Tzatziki, morsan och polisen" och "Ebba och Didrik".

1 kommentar:

Lisa sa...

På Vetenskapsradion igår, 13:20, 10 sep, var det även ett inslag o intervju med Malena Janson. Lyssna på sr.se.
/Lisa