söndag 9 september 2007

Allt och lite till (och lite till och lite till, morsan)


Nu måste jag vara snabb, för snart börjar Sopranos. Kom i alla fall på att jag totalt glömt bort att skriva om femåringens absoluta favorit-favorit det senaste året. En sån där bok som jag vid det här laget är dödstrött på, och funderar på att gömma längst in i min garderob så jag skall slippa läsa den (bad mother?). Jag ville såklart fortsätta läsa i ljuvliga "Monstret i skåpet" när jag skulle natta idag, men femåringen insisterade: "Allt och lite till. Nya berättelser och mycket mer - med Vivian, Rut och Jonas" (ni vet de där från Bolibompa) av Mats Wänblad och Lena Ollmark med illustratioer av Ingela Peterson Arrhenius och Jonas Burman. Den är lite kul, det tyckte jag med de första månaderna, men... Ja ja. På tal om det där som jag skrev om tidigare, att vem är barnböcker egentligen till för - barnet eller den vuxne, borde jag kanske bara svälja och läsa den tills femåringen tröttnar? Eller?

3 kommentarer:

Lisa sa...

Läs in den själv på band så kan hon lyssna om och om igen. Du kan få läsa böcker som båda gillar. Själv garvar jag och barnen lika mycket varje gång åt Pija Liedenbaums fantastiska böcker om älgbrorsor, fårskallar och gråvargar. Hon lyckas som ingen annan att gestalta en känsla med få ord och listiga illustrationer. Underbara!

Grannfrun sa...

hjälp! kan man göra det? har du gjort det? man måste ha en bandspelare då... har man det?

Lisa sa...

nä jag har faktiskt inte gjort det men mina föräldrar gjorde det när jag var liten och det var jättemysigt minns jag. kan du inte läsa in en egen dvd på datorn? borde funka med rätt program. tror att jag har ett gratisprogram som du kan få av mig. :-)