tisdag 4 september 2007

Katten och knutten


Visste ni att det finns en fortsättning på Elsa Beskows sorgliga "Sagan om den lilla lilla gumman" (från 1897!), nämligen Thomas Halling och Gunna Grähs "Sagan om den lilla lilla katten" (utkom 1997)? Det visste ni säkert, speciellt om ni läst en kurs i baaaaarn- och ungdomslitteratur. Jag har i alla fall just avslutat den första uppgiften i den kurs jag skall gå under året, i just barn- och ungdomslitteratur (på Karlstads universitet), och den bestod i att på olika sätt analysera dessa sagor och "det intertextuella sambandet" dem emellan. Please, universitetet, kan ni inte prata vanlig svenska? Vad är det ni vill att jag skall göra? Det var för länge sen sist som jag läste akademiska texter. Men jag lär mig kanske.
I alla fall: det är uppmuntrande att läsa dessa sagor efter varandra. Det ordnar sig för den utslängda katten. Hon får grädde och en kudde att sova på hemma hos en stor och stark mc-knutte. Men min femåring trodde ändå att katten skulle flytta hem till den stygga gumman igen. Det är väl Beskows idylliska bilder som lockar, antar jag? Eller vad tror ni? Vore jag katten skulle jag stanna hos knutten.

Inga kommentarer: