måndag 17 september 2007

Barnböcker i skärdgårdsmiljö efterlyses

Jag är på jakt efter barnböcker som utspelar sig i skärgårdsmiljöer. Tipsa mig mer än gärna. Idag fick jag ett mejl från gulliga familjen W i Göteborg, som vi umgicks med under en fin och blåsig vecka på Hållö i slutet av sommaren 2007, och de har följande läsning att tipsa om (tack!):

"Stormstina" av Lena Andersson
"Stormstina och stortruten" av samma
"När mamma var indian" av Ulf Stark
"Billy och monstret" av Birgitta Stenberg (från Åstol), möjligen finns flera böcker med Billy från Åstol? (nån som vet?)
"Sandvargen" av Åsa Lind kan också rekommenderas även om skärgårstemat är vagt

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vinter i skärgården av Sören Colbing är en fin fotobok om en familj som bor i skärgården.

Anonym sa...

"En ö i havet" är en underbar berättelse om två judiska krisbarn som tillbringar en tid på en ö på västkusten (under andra världskriget). Annika Thor har skrivit.

Anonym sa...

Vi har två till Billy-böcker, men minns inte att de utspelar sig i skärgården... Billy och grodan och så har vi Billy i skolan. Billys mormor är en rätt lustig alternativ figur, äter vegomat och yogar och reser mycket ;-) Det är kul, tycker jag.

Lisa sa...

Det finns en Ellen-bok också. Ellen på stranden. Den är rätt fin. Fast jag retar mig alltid på att det är grabben som kan meta krabbor och Ellen som bjuder på saft och bullar. Eller är man månne alldeles för petig?

Grannfrun sa...

nej! inte för petig. ellen på stranden är ju förfärlig. jag har döpt om killen till ett flicknamn, men barnen envisas med att "det där är en kille!". Nej, säger jag, det är en tjej med kort hår. Nej! säger barnen.