fredag 21 september 2007

Funderingar från en tvättstuga

Visste ni att vi ägnar mer tid åt tvätt idag än folk gjorde på 30-talet, innan tvättmaskinen kom? Otroligt, men sant. Varför? Jo, vi har betydligt fler kläder och lakan och handdukar idag än människor hade då, och mycket högre krav på renlighet. Detta har Lars Strannegård och jag skrivit om i boken "Rent hus. Slaget om den svenska damråttan", och jag kom att tänka på det i morse när jag slentrianmässigt slängde de kläder som femåringen hade på dagis igår i smutskorgen, samtidigt som jag suckade djupt åt tvättberget som finns nere på tvättstugegolvet. (När jag kollade lite närmare såg jag att gårdagens dagiskläder knappt var smutsiga alls.)
Vi binder ris åt egen rygg: köper så mycket kläder att garderoberna bågnar och tvättar dem alldeles för ofta, samtidigt som vi pustar över all tid som tvätten tar. Dessutom skitar vi ner vårt jordklot genom våra tvättvanor!
En annan siffra som vi också kunde filosofera kring är att kvinnor tillbringar MER TID tillsammans med sina barn idag, än kvinnor gjorde innan de började förvärvsarbeta (typ före 1960).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Otroligt intressanta siffror. Jag blir faktiskt inte förvånad, när jag tänker efter. Tvättberget här hemma är ständigt enormt. Ibland köper vi nya kläder till barnen bara för att vi tror att de behöver nåt, typ brallor - och sen dyker det upp en massa brallor som passar från tvättstugan dagen efter... Känns sådär.

Anonym sa...

Det är precis därför jag tvingar mina barn att ha samma kläder minst två dagar i sträck. Gärna fler. Kan avslöja att det funkar lättare med sonen... Han har haft samma byxor och samma tröja sedan i lördags... ;-) Dottern däremot tjatar och tjatar om nya kläder varje dag. Det är en ständig fajt här hemma. Jag svarar alltid: Men då får jag och pappa tvätta så mycket, det orkar inte vi. Dessutom är det inte bra för miljön!" Mina två äldsta är snart 6 (pojken) och 4 (flickan). Jag fasar för den dagen flickan kommer i tonåren. Eller när lillasyster bebis blir likadan som storasyster... Håll tummarna för att hon är en annan sort - en miljövänligare sort ;-)