tisdag 4 september 2007

Titta lyssna

Sitter och bläddrar i Rabén & Sjögrens höstkatalog och fastnar för den nya serien "Titta Lyssna". I den köper man sagobok OCH en cd med sagan inläst (av fantastiska röster, måste jag säga. Tex Olle Sarri, Sissela Kyle och Jonas Karlsson. Lovely). Idén är såklart att ens lilla kotte själv skall kunna tillgodose sig sina böcker, utan en vuxens hjälp.
Tror jag på detta? Jag vill så gärna! Jag minns hur uppslukad jag själv var när jag lyssnade på min repiga Djungelbokenskiva. Jag måste faktiskt testa. Har nån någon erfarenhet eller tanke? Själv är jag skeptisk till om tålamodet finns hos kidsen. De vill ju så gärna byta sida hela tiden. fast det kanske inte gör nåt? I serien finns bland annat klassiker som "Gittan och gråvargarna", "Mirabell", "Den vilda bebiresan" och "Nämen Benny".

2 kommentarer:

Lisa sa...

Hej Tinni!
Vilken fin blogg :-)
Arvid, Hanna och Jens (10, 8,3) är flitiga cd/kassettbands-lyssnare. Barnen behöver inte sitta klistrade vid boken när de lyssnar. De kan lyssna när de bygger med lego, ritar, åker bil, ska sova... Jag tycker att det är jättebra. Det är inte heller fel att de får lyssna på proffsiga uppläsare. Arvid och Hanna läser sina läsläxor med fantastisk inlevelse - det tror jag att vi kan tacka alla sagoband för :-)
/Lisa

Grannfrun sa...

jo - men till de banden hör väl ingen speciell bok. med ett pling när de skall byta sida.
vanliga inspelade band är ju bra.