onsdag 5 september 2007

Mot Natur & kultur


Å vad det är skönt att vara egenföretagare. Jag bestämmer själv! Idag gick jag upp tidigt med barnen, åt frukost, lämnade femåringen på dagis och tog sen ett långt bad med ettåringen. Nu är klockan tio och farmor (som är den som är hemma med ettåringen varje onsdag - en old school-lösning som funkar fint) har tagit över. Snart skall jag kasta mig upp på cykeln och gå på författarlunch om vuxenböcker på Natur & Kultur. Åsa Moberg skall tala om sin nya bok om Florence Nightingale, Anna Kåver och Åsa Nilsonne om sin nya bok "Tillsammans - om medkänsla om bekräftelse" och Johan Cullberg om sina memoarer "Mitt psykiatriska liv". Det skall bli intressant. Mest nyfiken är jag på Åsa Moberg. Min mans släkting Emmy Rappe (se bild), var en av de första i Sverige som reste till England och utbildade sig hos Florence (det var på 1850-talet). Sen åkte hon hem och försökte omsätta idéerna som översköterska på Akademiska sjukhuset i Uppsala, samtidigt som hon av Röda korset blev utsedd till föreståndare för en ny sjuksköterskeskola. Hon bodde på sjukhuset, med en lucka i väggen ut mot avdelningen så att hon alltid kunde övervaka patienterna, dag som natt, och på kvällarna satt hon och sjuksköterskeeleverna i Emmys rum och sydde på sina uniformer. Hon blev, och det blir man ju inte så förvånad av att höra, utbränd (hundrafemtio år före sin tid). Man kan läsa mer om Emmy i boken "Kvinnohistorier" av Isa Edholm.
Sen skall jag träffa den fantastiska vitanminkicken Trine Grönlund från www.zentv.se och sist - men inte minst skall jag på min kompis Lars Strannegårds bokrelease för boken "Den omätbara kvaliteten" (Norstedts akademiska).
Vi hörs!

Inga kommentarer: