tisdag 9 oktober 2007

Pernilla W - en knegare

Oj. Inte trodde jag att Pernilla Wahlgren skulle dyka upp här. Men nu måste jag bara skriva lite om denna godisbit till kändis, och om Linda Skugges krönika från förra veckan där Linda för det första skriver en massa "sanningar" från Emilios (en man som blivit dömd i rätten) bok, sen skriver hon:
Detta (Emilios bok) är en naken och sorglig skildring om hur det blir när man växer upp i en familj där precis allt handlar om att visa upp en perfekt yta i media.
Om att sätta teaaaaaterkarriären före de egna barnen. Om att tycka att en huvudroll i Grease är viktigare än sin egen son.
...

Hon låter sina BARN vara med i Melodifestivaler och turnera ensamma på sommaren.Finns det nån som tycker att ett barn inte ska få gå i skolan i lugn och ro UTANFÖR mediahysterin?
Pernilla, vill du verkligen att dina barn ska tvingas uppleva allt du var med om som barn?

Jag lyssnade på Pernillas sommarprogram i somras, och det var väl sådärbra, men min behållning var faktiskt att höra Pernilla prata om sin barndom och ungdomstid på scener runt om i Sverige. Hon älskade att stå på scen. Hon berättade att hon ofta får reaktionen "vill du verkligen att dina barn skall uppleva samma sak". Hennes svar: (ungefär) "Ja, om de vill. För jag älskade det. Jag skulle aldrig undanhålla barnen det . Hur skulle jag kunna göra det? Det var ju en underbar grej för mig" (även om jag har satt citattecken så är det inget citat, utan andemeningen i det hon sa...).
Då tänkte jag att vi så ofta dömmer ut det vi inte vet ett skit om. Och Linda Skugge gör det i Expressen. Det är så i i helvete korkat att skriva att Pernilla tycker att en huvudroll i Grease är viktigare än hennes son. Vad menar Linda? Att mammor som jobbar inte älskar sina barn? The daddies då?
Och eftersom vi bor i samma förort som Pernilla och gänget ser vi ibland Benjamin showa i centrum. Det syns lång väg att han älskar det. Han är en sång- och en dansman (och dessutom superjuste mot alla tokblyga femåringar som står och blänger på honom som vore de hypnotiserade).
Linda: drop it!
Alla andra: kanske skall vi sluta använda Pernilla W som en allmän spypåse?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Är i så fall alla som låter sina barn vara med i lilla Melodifestivalen eller i andra artistsammanhang dåliga föräldrar? Och är alla artister, skådisar dåliga mammor?

Det Linda skriver är helt absurt! Och att hon helt okritiskt tar det Emilio skriver (en dömd kvinnomisshandlare, som aldrig tagit ansvar för barnen och uppenbart är ute efter hämd) som absoluta sanningar - det är helt befängt!

Pernilla har fyra barn. Den tredje i skaran är den enda som är barnartist - och han har, precis som Tinni skriver, uppenbart talang. Inte var det vuxna som röstade på honom i Lilla Melodifestivalen? Det var barnen och de har inte en aning om vem Pernilla Wahlgren eller Christina Scollin är!!!) - de röstade på honom för att han var bra!!! Hon har inte pushat någon av barnen, hon har uppmuntrat och stöttat den av de fyra som verkligen har ett intresse för artisteri (kanske är det ärvt, eller så är han inspirerad av sin mamma -vad är det i så fall för fel med det?).

Jag tycker Pernilla verkar ha gjort ett hästjobb med sitt jobb och alla sina barn!

Lisa sa...

Visst är det orättvist att en person får klä skott för en allmän inställning. Själv menade jag inte i min förra kommentar att Pernilla W ska behöva agera slagpåse, min kritik riktar sig mot att tidningen Mama handlar alltmer om kändismammorna och deras liv. Det blir en skvallertidning i fårakläder. Det är tråkigt att tidningen inte försöker vara lyfta sig, tycker jag.

Lisa sa...

för övrig verkar Linda Skugge närmast besatt i sin krönika. Varför i hela världen anser hon att fam. Wahlgren ska behöva förklara sig för henne och för hela Sverige? Och varför detta raljerande över "teaaatern" och "östermaaaalm"? Så billigt och lättköpt.

Anonym sa...

Lisa, Lisa, det var inte riktat mot dig! Att kritisera Mama är helt okej och många gånger fullkomligt berättigat. Man SKA kritisera och ifrågasätta medier. Men Linda Skugges hugg på Pernilla är en helt annan sak! Man kan vara trött på Pernilla som omslagsmamma, men man kan inte hävda att hon är en dålig mamma bara för att hon är med i Grease. Det är en helt annan sak!

Kram på dig Lisa!

Lisa sa...

Absolut. Jag är rörande överens med dig, Rebecka. Därför ville jag också förtydliga min förra kommentar.

Johan Ahlin sa...

Sorry Rebecka, Pernillas dotter Bianca är också "barnartist"(är med i Sound of Music).
Dessutom har minstingen hängt i sele på Pernilla under rep-perioden.
Jag känner inte PW, men efter att ha jobbat ihop rätt ofta så tycker jag att hon verkar supercool med sina barn och familj.

Anonym sa...

Okej ;-) Jag vet att stora killen är med i någon film. Men han är ju 17 och så lång jag vet har han inte varit med förr. Bianca är för övrigt också en duktig artist. Har sett henne dansa faktiskt. Tycker egentligen inte att det är konstigare att artister går i sina föräldrars fotspår som läkare och journalister - vilket ju är mycket vanligt!