tisdag 2 oktober 2007

Titta lyssna igen


Jag lovade ju att återkomma när vi hade testat tittalyssna-konceptet som Rabén & Sjögren lanserat. En bok, en cd med boken uppläst och ljud som gör att barnen vet när de skall vända blad. Vi har testat Pija Lindenbaums ljuvliga "Gittan och fårskallarna" (uppläsning av Sissela Kyle) samt Astrid Lindgrens "Mirabell" (i uppläsning av Helen Sjöholm).
We like it, femåringen och jag. Jag plåtade henne för nån timma sen, när hon satt och lyssnade för vilken gång i ordningen vet jag inte, medan jag stekte radhusbiffen (hö hö, blodpudding). Hon vänder blad och tittar och lyssnar.
Kul 1 för mig: att höra grymma Sissela Kyle läsa en bok som jag själv har läst sååååå många gånger. Hon gör det helt annorlunda. Betonar inte där jag brukar betona, har annat tonfall på en massa ställen: och det blir faktiskt en annan bok (nästan).
Kul 2: Både femåringen och jag blir publik, tillsammans. Jag lyssnar och skrattar med på ett annat sätt än när jag själv läser.
Problem: rent politiskt förstår jag att diskussionerna varit långa på förlaget. Är det ändå inte meningen att nån närvarande vuxen skall vara där och svara på följdfrågor mm. mm. Jag kan höra dem.
Men: för de barn som inte har en vuxen som läser är detta ju ett bra substitut. För de som har vuxna som läser kan detta vara ett skönt eget rum att upptäcka litteratur i. Det enda farliga är nog att det kanske finns en del som ställer in det egna läsandet när detta alternativ finns. Kanske behöver dessa päron det för en tid. Vem vet? Inte jag.

4 kommentarer:

Lisa sa...

Jag tycker att det är toppen med sgaor på cd! Istället för alla filmer som trycks på i tid o otid kan ungarna lyssna på en saga och hänga med i boken. Det ska inte ersätta sagoläsningen men kan komplettera den. Och jag tror stenhårt på det där du skriver om "ett eget rum". Jag tror att många barn tycker att det är skönt att kunna lyssna på en saga, ifred, alldeles själv. Ingen dagisgrupp, ingen förälder. Lättnad!

Johan Ahlin sa...

Oh my...
Det här konceptet är såå gammalt, jag blev själv utsatt för det i 6 årsåldern när den första kassettbandspelaren kom, typ 1972-73. Både disney och svenskt betade vi oss igenom. Berätta mer om konceptet, jag har kanske missat nåt.

Grannfrun sa...

Nej, du ahr inte missat nåt. Men jag tror att det är återuppståndet. CD-skivor och band med böcker har ju funnits länge, men själva kombon bok, band, pling, har gått och kommit åter. Jag trodde inte att det skulle funka på min femåring - jag har heller inga goda minnen (av just kombinationen. Att lyssna på Djungelboken var annars mitt bästa när jag var liten. men utan pling och utan bok). Varför har vi inte bra minnen?

Lisa sa...

detbehöver ju varken vara en världsnyhet eller rocket science för att man ska tycka att det är bra.