måndag 8 oktober 2007

Dödsmisshandeln på Kungsholmen

Lite tafatt inleder jag nu ett inlägg om den fruktansvärda misshandeln på Kungsholmen. Jag tror att vi alla funderar över vad vi kan göra, efter att ha fått nyheten om att den misshandlade 16-åriga pojken (som skulle fyllt 17 år idag) har dött. Jag tänker hela tiden på vilken skräck den sparkade pojken måste ha känt, på de anhörigas sorg, på killarna som misshandlade och på deras familjer.
På något sätt måste vi alla lära oss och utvecklas av det som hänt.

En sak vi kan göra är att läsa för våra barn. I morse skrev jag till ungdomarnas favoritförfattare nummer ett Mats Wahl, och frågade om han hade någon bok om våld att rekommendera. Hans svar ger mig gåshus:
"Den mest uppmärksammade av mina berättelser om våld mellan ungdomar heter "Den Osynlige." Den är filmad två gånger, i Sverige och i USA. Den handlar om en 16- årig pojke som ligger och dör efter att han blivit svårt sparkad."

Ett utdrag kan läsas på www.storyland.se

m v h / Mats

Hör av er om ni vet fler böcker.
Kärlek från Grannfrun

4 kommentarer:

Anna Karin Wallberg sa...

Jag tycker nästan det är ändå värre med den 50-åriga mannen som skjuter ihjäl en 15-åring och skadar en 16-åring utanför sin gård.

Ett gäng killar som hela samhället vet är på glid - men ingen ingriper.

En vuxen man som drivs till att skjuta för att döda.

Var är samhällets insatser när vi behöver dem? Vad gör socialnämnden? Varför kom inte polisen?

Grannfrun sa...

ja - det är fruktansvärt, men kan man jämföra? Att båda nyheterna kommer samtidigt är så starkt. Vart är vi på väg? Vad skall vi göra? Vad händer?

Anna Karin Wallberg sa...

Nej, man kan föstås inte jämföra. Men jag reagerade på att media tyckte att det var så otroligt intressant att en pojke blev misshandlad till döds i de fina kvarteren i huvudstaden medan mopedgänget samma dag bara fick en liten notis. Media styr vår syn på vilke våld som är värst.

Grannfrun sa...

Helt rätt! Jag tror verkligen att närheten till Kungsholmen spelade in för min del. Jag har promenerat över Kungsholms hamnplan så många gånger. Att det handlar om överklasskillar visste vi ju inte från början.
Men: helt kalrt påverkas vi ju av media. Nu kör ju alla hårt på misshandeln på Kungsholmen. Ulrika By skriver om detta i dagens DN. Tack för dina synpunkter. jag tar verkligen dem till mig.