onsdag 3 oktober 2007

Mammor vi minns


Gud - flippar denna blogg ut? Den skall ju handla om barn- och ungdomslitteratuuuuuuuuuuur.
Åter till ämnet!
Jag funderar ofta på vad jag vill skriva uppsats om (på min kurs, när det blir dags för det). I och med att jag faktiskt ofta har ett slags vuxenperspektiv på barnböckerna jag skriver om funderar jag på om det inte kunde vara kul att kika lite på bilden av mamas i barnböcker. Det är ju högintressant! Dessutom är det ett ämne som berör mitt övriga yrkesliv (där jag skriver om duktiga flickor, hushållsnära tjänster, livspussel och sånt)

Har ni några mamma-favoriter?
På rak arm kommer jag på några som skulle vara skoj att analysera:

Förebilder att leva upp till:
  • Muminmamman
  • Lotta på Bråkmakargatans mamma (se inlägg "Föräldraförebilder" från den 17/9)
  • Här kanske också Emils goda mamma platsar?

Lite mer problematiska mammor att bli skönt bekräftad av:
  • Mamman i "När Åkes mamma glömde bort" av Pija Lindenbaum (på bild ovan i detta inlägg)
  • Madickens mamma, som ligger jävligt lågt och jämt har huvudvärk och en massa människor runtomkring sig som fixar vardagsruljansen
  • Den slutkörda och snälla mamsen i böckerna om den vilda bebin
  • Elvis Karlssons mamma
Give me more, please!

5 kommentarer:

Marieinwonderland sa...

Mammaen i "Otto er et nesehorn" av Ole Lund Kirkegaard gir ungene penger til 20 grovbrød uten å stille et spørsmål. (Brødene er jo til neshornet)

Grannfrun sa...

Oj! Tack! Jag ÄLSKADE "Otto är en noshörning" när jag var liten. Måste genast checka upp den coola mamman som betalar.

Lisa sa...

Billy, den lille killen med baskern, hans mamma är ju en cool typ. Hon o Billy skrämmer ju livet ur den arga gubben i Billy och monstret. Heja heja! Billy har en spännande mormor också om jag inte minns fel.

Lisa sa...

Och apropå Ole Lund Kirkegaard så är ju "Gummitarzan" lika bra nu som då. Barnen och jag skrattar ikapp. Här har du en riktigt knäpp farsa ...

Grannfrun sa...

Just det! Billys mamma. Och mormor - som ju är hippie. Tack, girls.