lördag 17 november 2007

Kvinnokraft


Idag tog vi kottarna med oss och åkte till Sergels torg och tittade på det kanske coolaste spektaklet ni kan tänka er. Ungefär 40 kvinnor, alla mellan 50 och 80 år, högg ved så det stod härliga till. Det är Moderna dansteatern som är så påhittiga och låter oss stadsbor få se kvinnor som kan klyva klabbar, nu när deras vanliga scen skall renoveras och de är hemlösa.
Vi stod som hypnotiserade och tittade på när alla dessa vanliga kvinnor och tanter högg och högg och högg och högg och högg. Det luktade skog, och det lät så härligt när yxorna klöv veden. Asså: jag tror faktiskt på det där med att ursprungsmänniskan i oss måste få utrymme. Det fick den där på Sergels torg idag.
Innan femåringen somnade för ett par timmar sen viskade hon:
- Vad starka alla tanterna var idag.
And she made my day.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hurra för vedhuggande! Jag fick min första yxa när jag var elva och den var så fin! att hugga ved ger värme och styrka - javisst , det är härligt att slita med kroppen emellanåt - på riktigt och inte bara träna, springa eller göra något annat som inte lämnar resultat efter sig.

Grannfrun sa...

Ja! Jag vill lära mig.

Anonym sa...

Dorte Olesen är det som kommit på den här performancen...