torsdag 1 november 2007

Buuuuu


Måndagen den här veckan gick i bölandet tecken. Först bölade jag hela förmiddagen för att jag är så himla trött och har tusen grejer på min att-göra-lista och inte orkar vare sig prioritera eller producera (Jag vet, tydliga tecken på att allt inte är väl. Jag skall ta hand om mig. I promise.). Sen bölade jag hela eftermiddagen därför att boken jag läste var så himla sorglig, så hemsk och så bra. "När livet stannar" av Malin Sävstam handlar om åren efter tsunamin, åren av sorg efter hennes man, två av hennes barn, hennes bästa vän och vännens barn som dog där i Thailand, när den soliga förmiddagen förvandlades till ett helvete. Buuuuuuuu. När jag slog ihop boken fram på seneftermiddagen kändes faktiskt mitt läge bättre. Familjen trillade in från olika håll och jag kände bara kärlek och tacksamhet. Vi bakade kanelbullar och hängde upp femåringens skelett som hon tillverkat på etnografiskas skelettverkstad (ett helg-tips!) Mina tidigare deadline- och kurstenta- och bokskrivarstress kändes plötsligt dels som privilegier, dels som relativt små grejer i det stora hela som kallas livet.
Så, ni som känner er nere: läs Malins bok och krama era barn.

2 kommentarer:

Anonym sa...

baby - take care!
pusselipuss Anna-K

Anonym sa...

Jaa, mer kramar till alla! Det är verkligen lätt att ta allting för givet. Att stanna upp är lättare sagt än gjort. Eller...det är ganska lätt om man bara får det gjort... Hur många är vi inte som stressar - får dåligt med tålamod - ryter åt nära och kära - och sen dåligt samvete. Jag försöker bli bättre på att vara i nuet. Men här sitter jag nu och har dåligt samvete för att jag tjatade på barnen som aldrig ville komma och göra i ordning sig för natten, blev irriterad på sonen som krånglade vid tvättningen, fräste åt dottern när hon bråkade om vem som skulle välja godnattbok. Vad är det att bråka om?
Jag kan inte minnas att jag ens använde ordet stress när jag var liten, men vår dotter (8 år) är mycket medveten om att stressen finns runt om oss och att det finns de som blir utbrända av den. Hjälp!
När jag dricker te så dricker jag te, när jag hämtar barn så hämtar jag barn, när jag läser saga så läser jag saga - när det tänket funkar så är det så himla skönt! Puss på dig Tinni och ta hand om dig! Glöm inte pannbiffarna.
Alex