måndag 12 november 2007

I shop - I am


H&M och adlibris. Till dessa två giganter går merparten av mina surt förvärvade stålar.
Hmm. Vad säger det om mig?
Nu sitter jag i alla fall och jobbar i brallor, polo och tunika från gissa vadå och väntar på att brevbäraren skall dyka upp med ett paket från gissa vadå. I paketet finns två augustprisnominerade böcker: "Boris och tjuven" av Eva Lindström och "Var är min syster" av Sven "Pettson och Findus" Nordqvist samt lite annat smått och gott (pekböckerna "Kom räkna med mig" av grymma Mati Lepp och "Det brinner på zoo" av Filippa Widlund till ettåringen, "Den unge Stalin" av Simon Sebag Montefiore och - of course - nya "Könskrig" av bla Elin Alvemark - två försenade fardagspresenter till Marc - och Lena Andersons "Boken om Stina" till femåringen som behöver läsa lite idylliserande grejer om skärgården så här i novembertider. Själv är jag naturligtvis intresserad av samtliga böcker, men förtäcker det i ömsint givmildhet).

En haikudikt om läget:

Gäspar framför datorn
tekoppen är ljummen
brevlådan: pang!

(Lisa: det är inte rätt va? Kan vi inte ha en haikuhelg i Kungshamn och öva och öva och öva?)

Här är en annan haiku som passar rätt skitbra för mig just nu, och den är skriven av min husgud Sonja Åkesson (på bilden ovan) (dikten finns i finfina samlingen "Vara vit mans slav"):

"Det är inget kul
att jobba Det är inget kul alls
att inte jobba."

2 kommentarer:

Johan Ahlin sa...

Hola Tinni, har du startat en barnboksfilial på "Ön" än?
--
Om din Haiku så tycker jag att inga regler om 5-7-5 stavelser spelar någon roll när överraskningen är så stor i slutfrasen:)

Grannfrun sa...

Tack Johan tack!