måndag 7 juni 2010

Lena Sjöberg-love


Årets finaste barnbok? Ja, just nu ligger den i alla fall i topp i mitt hjärta, Lena Sjöbergs nya "Tänk om...".

På varje uppslag möts vi en stor och en liten av olika sorters djur, och det är omhändertagande, busigt och ibland lite läskigt.
Och alltså meningar som "Tänk om jag var en hare och du min lilla palt. Jag skulle ge kärlek och vara med dig ÖVERALLT. Vi skulle skutta över skogar, åkrar, ängar. Hoppa högt och göra djärva, tvära svängar." får mig totalt på fall. Lässtunden med treåringen blir en pussorgie, och vi fantiserar loss. Hur skulle det vara att vara en geting som alla bara ville slå ihjäl? En griskulting som gömmer sig för slaktarens bil? En spindelunge som gungar i sin förälders mjuka garn. ("Jag skulle virka vackra nät med baken. Du skulle vara lurvig, vig och naken.")

Kärleksfrämjande värre.
Fantasieggande.
Skriver jag empatitränande på det får ni kanske spader, men så är det.

Och nu kanske det blir lite stalker-varning här, men det är liksom inte mitt fel, det är internets (där man kan ju ta reda på det mesta om man gnetar på). Lena Sjöberg (som har en finfin blogg här) är gift med Jakob Wegelius som skrivit en annan av grannfruns absoluta favoritböcker "Legenden om Sally Jones". Dessa båda bor dessutom på ett plejs som heter Mörtfors som jag också har spanat in därför att jag hela tiden när nån slags jag vill flytta till landet-dröm, och då vill jag att landet ska vara lite av en sån där charmig hot spot dit kreativa människor söker sig, och precis så verkar Mörtfors vara.

Enough stalking på Sjöberg-Wegelius nu. Mer verkar galet.

Inga kommentarer: