måndag 28 juni 2010

Sjukt om bajs


Det här med bajs är ju kul, men jag irriterar mig storligen på Petter Lidbecks och Thomas Fröhlings bok "Den fina prinsessan". Hela bokens grundidé är den att riktigt fina flickor bajsar inte. Och det känner vi alla igen, eller hur?

Sagan i korthet: prinsessan är så fin att hon bara bajsar på natten, på toaletten - dit hon går i sömnen. En natt tar en paparazzi en bild på den bajsande prinsessan (mycket freudianskt), kungen blir rasande och låter bomma igen toaletten.
Hur sjukt beslut av kungen är inte detta?
Prinsessan, som alltså inte har tillgång till en toalett, blir förstoppad och supertjock (?), men i slutet förvandlas hon till en bajsmaskin som bajsar och har sig överallt efter att ha ätit ett plommon. Ha ha ha, liksom.

Hur kan man sälja in en sån bokidé? Tja, antagligen därför att förlagen vet att bajs säljer.

Idén om att fina flickor varken bajsar eller pruttar har ju funnits länge, och visst är det dags att vi spolar den?
"Drottningen bajsar rosa elefanter" sa vi alltid när vi var små och såg tjusiga bilder på Silvia och jag förstod tidigt att bajsa - det borde jag helst inte göra. Speciellt inte hemma hos andra eller på skolan. Som vuxen ser jag det gå igen. På de flesta arbetsplatser jag varit på går män obesvärat in på toaletten med dagens tidning som till en högtidsstund, samtidigt som de flesta kvinnor jag känner säger att de helst inte bajsar på jobbet överhuvudtaget.
Och så är förstoppning också ett större problem bland kvinnor än bland män. Inte det minsta konstigt.

6 kommentarer:

Karin sa...

Håller med. Rätt skum bok. Jag är barnbibliotekarie och har testat att högläsa den för barn mellan 5-8 år för att se om de fattar grejen, det kan ju vara jag som är vuxen och tråkig. Men de tycker den är obegriplig och fånig också.

Lisa sa...

verkar helknäppt. Skönt att höra att barnen inte heller gillar den.

Anna sa...

Hade en kvinnlig kollega som viftade med tidningen, ropade hogt "Jag forsvinner in pa dass ett tag om nagon ringer!" Den historien berattar jag fortfarande, 20 ar senare. Det ar illa illa. Att hon var sa unik. Hon blev min bundis under manga ar.

Grannfrun sa...

Mina barn vet varken ut eller in när jag läser denna berättelse. De skrattar såklart, för det handlar ju om bajs och då ska man liksom det. Men vad den handlar om tror jag inte riktigt de fattar. Får prinsessor inte bajsa?
Anna: vi borde alla ta inspiration av din gamla kollega. Är ni redo kvinns? Erövra rätten till att bajsa, anytime and anywhere.

Anonym sa...

Skärp dig. Att kvinnor bajsar vill man inte veta.

Thomas Pettersson

Grannfrun sa...

Ni ser.