måndag 21 juni 2010

Jag är en grön bänk i Paris


Det här är ren och skär grannfrulycka: att slinka in på Stadsmissionen på Horngatan (för övrigt Sveriges bästa antikvariat nu när vanliga antikvariat inte längre köper böcker och alla Södermalms intellektuella istället måste dumpa sina böcker gratis), ge barnbokshyllan några snabba sekunder och hitta Kerstin Thorvalls "Godnattsagor om Anders, nästan 4" för 30 spänn!

Det är mycket Kerstin Thorvall här hemma nu. Jag älskar Kerstin Thorvall. Jag finläser just nu "När man skjuter arbetare" (rekommenderas varmt), ser fram emot "I skuggan av oron" och "Från Signe till Alberte" och läser i diktsamlingen med världens snyggaste titel "Jag är en grön bänk i Paris". Marc och åttaåringen läser Thorvalls "Nämen Gunnar" om kvällarna och åttaåringen är klart tagen av den stressade mamman och den stackars pappan och alla bråk och separationen mellan dem. Marc tycker den är cool, "en riktig historia".

"Det mest förbjudna" från 1975 lyckades jag få tag på i pocket samma dag som Kerstin Thorvall dog (i april i år), den står bredvid "Jag minns alla mina älskare och hur de brukade ta på mig" och väntar. "Nödvändigheten i att dansa" är på väg hem till mig i detta nu i ett paket från adlibris. (Jag säger bara afro-gympa. Jojo, man jobbar ju på sin Thorvall-image).

Ser ni förresten "Boken till dig" på nåt antikvariat nånstans så hör av er. Den vill jag också ha. Sen är min Thorvall-hylla stolt. Men inte nöjd.

(Läs förresten denna mycket rörande krönika om Thorvall av Cecilia Hagen. Klick)

4 kommentarer:

Marlene sa...

Läser med intresse din blogg! Älskar barnböcker och läser så mkt jag hinner för min snart 8 åriga son. Just nu läser vi böckerna om Gunnar.
Undrar, har du läst böckerna om Sara av Thorvall? Jag har dem sedan jag var liten och tycker mkt om dem, har även läst dem en hel del för sonen.

Grannfrun sa...

Tack Marlene!
Böckerna om Sara har jag inte läst. Har du dem kvar från när du var liten? Lyllo dig i så fall. Det är inte så lätt att få tag på Thorvalls böcker har jag märkt. Jag läste inget av henne när jag avr liten. Kanske "Vart ska du gå? Ut" - jag minns i alla fall titeln väl från min barndom.
Hon är överlag en mästare på titlar måste jag säga.
Återkom gärna när ni läst dem och berätta.
Har du läst "När man skjuter arbetare"? Den är SÅ bra.

Marlene sa...

Hej
Jag har böckerna om Sara sedan jag var liten men jag såg att en av dem säljs på tradera nu.
Jag har läst böckerna om Signe men det var många år sedan, kanske dags för en omläsning på semestern!

Grannfrun sa...

Tack för tipset, Marlene! Om tradera.