tisdag 15 juni 2010

Bröllopsböcker & barndeckare



Deckartrenden är stark, även inom barnlitteraturen. Nu kommer konkurrens till megapopululära Lasse och Maja. Jag måste säga att jag blir nyfiken på deckardrottningen Anna Janssons tre nya barndeckare om Emil Wern (son till Maria Wern, kriminalispektören som är huvudperson i Anna Janssons vuxendeckare), Sokrates och fattige Ubbe.

Kul också att det är Mimmi Tollerup som gjort teckningarna, hon har även tecknat en av våra favvisar här hemma "När Malins mamma gifter sig med Lisa" (som säkert är femton år gammal). Den är ett boktips så här i bröllopsyra tider. Leta på bibblan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vill bara instämma i att "När Malins mamma gifte sig med Lisa" är en helt underbar bok. Och det är framför allt teckningarnas förtjänst tycker jag. Men alltså, jag ÄLSKAR denna bok! Vill att den ska komma ut i nyupplaga. Vill ge bort till alla jag känner.
Den är tyvärr nästan omöjlig att få tag på. Även på bibblan.