tisdag 22 juni 2010

Trafikskola för fyraåringar (och äldre)


Ni som är i färd med att lära era små att cykla har allt att vinna på att läsa "Malla cyklar" av Eva Eriksson.

Nyckelmening från boken:
"Möter man en lastbil på vägen ska man inte titta på den, utan framför sig på vägen där man själv ska köra."

Det är den kloka körskoleläraren som Mallas mormor raggar på som kläcker visdomen. Tittar man på något så svänger man lätt åt det hållet.

Möjligtvis berättade nån intelligent vuxen detta för mig när jag själv lärde mig cykla? Kanske lärde jag mig det när jag övningskörde? Jag vet inte. Jag minns inte. Till slut sitter bilkörandet och cyklandet som en smäck i ryggmärgen (det var en konstig liknelse, men låt gå) och man tänker inte riktigt på vad det är som gör att det funkar. Då är det bra att bli påmind.

Inga kommentarer: