måndag 14 juni 2010

Kära Christina Björk och Lena Andersson



När jag ändå är igång: jag hittade "Sluta spruta sa Klara och Eufrat" av Christina Björk och Lena Andersson på underbara affären Under (där alla som blir nostalgiska av 70-talsbarnkläder kan frossa) häromdagen, och vad fick jag se? Jo, Linnea och Blomkvist i en tidig tappning. Eller hur? Kolla bilden ovan.

Jag var mycket intresserad av denna typ av politisk och danande litteratur när jag var yngre. Jag slukade böckerna om Klara och Eufrat ("Du är kär va? sa Klara till Eufrat", "Är ni inte riktigt kloka!!! sa Klara och Eufrat" och "Vem är det som smyger? sa Klara och Eufrat"), och dyrkade böckerna om Linnea ("Linnea planterar kärnor, frön och annat", "Linneas årsbok" och "Linnea i målarens trädgård"). Nu när jag kollar inser jag att jag var 15 bast när målarens trädgård kom... Ja ja. Man var barn lite längre förr sägs det ju.
Kära Christina Björk och Lena Andersson, ni är en del av svaret på varför jag är som jag är. Kanske en liten del, men ändå.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Wow. Klara och Eufrat! Jag har inte tänkt på dem sedan 70-talet, men nu kommer allt tillbaka. Han var från grekland va? Och bodde i lägenhet? Klara var medelklass.
Åh, 70-talet var så tydligt.

Pella

Anonym sa...

Jag läste också Linneaböckerna fram tills jag var 23 typ. Det händer fortfarande att jag tar fram dem och får lite inspiration om odling. De är ålderslösa.

Visst handlar Sluta spruta också om odlingar, om att man inte ska växtbespruta?

/Lilla My

Grannfrun sa...

Jojomensan, den handlar om besprutning. Klaras farfar har biodynamiska odlingar, men hans granne...

Jo, jag ska erkänna att även jag använder Linneaböckerna fortfarande. Bra betyg alltså.