söndag 11 januari 2009

Gott nytt år på bloggen


Nytt år - ny barnlitteratur. Mitt nyårslöfte till bloggen är att skriva mer.
Jullovet avlöpte väl, och jag slogs än en gång av att västkusten är lika fantastiskt om vintern som om sommaren. På nyårsdagen satt vi med ett gäng vänner nere vid hopptornet i Kungshamn och njöt av tio minusgrader, sol och ett vindstilla hav. Då mår grannfrun. Nu njuter jag av ett slaskigt Stockholm och gläds åt att kunna ta fram hojen igen. Blaska på bara vädret!

Vår tomte kom (precis som många andra tomtar hoppas jag) med augustprisvinnaren "Legenden om Sally Jones" av Jakob Wegelius i säcken. Vilken julklapp! Vackert, varmt, rörande och spännande om apan och superhjältinnan Sally Jones. När vår farmor satt i kökssoffan i eternitpalatset och läste högt var allas öron spetsade - tvåringens, sexåringens, mina och Marcs (och ja, vedspisen sprakade bredvid! Efter mycket trilskande är den äntligen renoverad och den rosenröda leka-förr-i-tiden-idyllen fanns faktiskt där i nån halvtimma ungefär. Det var sagolikt.). Anyway, läs denna skröna, en slags "graphic novel" (tecknad roman) som inte liknar så mycket annat jag läst. Den är fantastisk! Själv tänker jag låna samtliga Jakob Wegelius böcker på biblan, för nån annanstans verkar de inte finnas. Jag vill läsa "Spionerna i Oreborg" och "Esperanza" också. I´m in love.

Sen blev jag otroligt inspirerad av k-specialdokumentären "Vanessa Beecroft och tvillingarna" som sändes före jul (passa på och se den på svts hemsida medan det är möjligt). Den handlade om den italienska konstnären Vanessa Beecroft och hennes försök att adoptera två sudanesiska barn som hon samtidigt använde i konstnärligt syfte. En fantastisk dokumentär om konst, adoptioner, kvinnlighet, afrika, ammning och kompromisslöshet - väldigt många angelägna ämnen som ni förstår.

För övrigt är jag svårt sugen på "Tre systrar" som snart slutar spelas på Stadsteatern, och på nån bra teater att se tillsammans med barnen. Någon som har nåt tips?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Den gjorde succé hemma hos oss också. Fantastisk bok! Jag älskar barnböcker som är som små konstverk. Min son fick Sally Jones och min äldsta dotter fick Allra käraste syster (också ett litet konstverk och perfekt för en litet deprimerat 5-årigt mellanbarn som hetast av allt vill ha en tvilling för att aldrig mer vara ensam...). Minstingen fick Stina Wirsén, vem blöder - också den ett litet konstverk!

Andra konstverksbarnböcker jag vill tipsa om är:
1. Vem ska trösta knyttet och Vad hände sen.
2. Alla Stina Wirséns böcker.
3. Alla Elsa Beskows böcker.
4. Alla Jan Lööfs böcker (fast jag irriterar mig på att det nästan bara handlar om killar).
5. Sarah Sheppards bok Massor av dinosaurier.

Anonym sa...

Men människa! Håll ditt nyårslöfte då! Börja blogga!
;-)

Kram!

Grannfrun sa...

Jaaaa. Jag skall. Måste hitta formen igen.
Tack för alla konstverksböcker. Den genren skall jag följa upp. Jag har ett par favoriter. Återkommer.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.