tisdag 22 juni 2010

Fula ord är så sköna

Härregu, nu kommer jag ju på att jag ju har "Thomas - en vecka i maj" också, och "Fula ord är så sköna".
I min Thorvall-hylla alltså.

Här en dikt ur "Fula ord är så sköna" från 1967. Vassego, gullungar. Jag bjuder.

"En dag skiter jag i det.
Mamma, var är mina vantar?
Mamma, jag hittar inte räkneboken.
Mamma, du måste sätta papper på mina böcker
det säger fröken.
Mamma jag har inga rena jeans
Mamma jag måste ha nya gymnastikskor annars får jag
anmärkning.
Mamma, har jag tagit tredje poliosprutan?
Mamma, det är föräldramöte imorgon och fröken säger.
En dag skiter jag i fröken.
En dag skiter jag i alltihop
och rymmer till Australien
med en turk."

Jo, så kan det kännas.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja du grannfrun, så kan det kännas. Tack Kerstin Thorvall!

Blir faktiskt inspirerad till att skriva lite lyrik. kanske kan man skriva av sig lite? he he

Det är farligt att läsa din blogg, jag köper så mycket barnböcker nu för tiden.

/Pella

Anonym sa...

Helt lovely.