torsdag 7 februari 2008

Geografi


Jag älskar verkligen geografi. Förmodligen var det min fantastiska fröken Inger som i högstadiet väckte intresset som faktiskt ledde till att jag läste geografi ett helt år på universitetet i Uppsala. Eller också var det min pappas stora intresse för kartor, kompasser, sjökort och reseberättelser som fick mig hooked. I vilket fall som helst kom känslan tillbaka när jag i förrgår satt på golvet på femåringens dagis och fick Maria Montessoris geografimaterial presenterat för mig. Helt otroligt. Fyra- femåringarna på montessoridagis vet hur Asien ser ut. Var Afrika ligger. Vad som är skillnaden på en bukt och ett näs. Hur Danmarks flagga ser ut. Att det finns mer vatten än land på jordklotet. They love it och de lär sig helt frivilligt av bara farten i leken med montessorimaterialet. Kolla bara in världskartan som femåringen kom hem med i höstas. Det finaste jag sett.
Puss till femåringen. Och till förskolepersonalen på Rudalid.
Och till Maria Montessori.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oh så fin! Har en femåring gjort den där kartan? Jag häpnar. Vad är hemligheten med montessori?

Pella

Anonym sa...

Intressant, särskilt för oss som igår såg ett skrämmande inslag från SVTs kommande serie om en niondeklass, där vissa inte ens kunde skilja en europakarta från en världs-dito!

Lisa sa...

Tinni utan karta är som kaffe utan grädde :-)
Fast hon har en inbyggd gps.
Hälsningar från
Signaturen "Var är vi nu?"