fredag 27 maj 2011

Denna dagen, ett liv


Jobba, cykla genom stan i regnkappa, gå på pilates och sen få en omgång av världens bästa naprapat (genusutbildade Hanna. Hej!), sen bibimbap på Happy på Strandvägen, cykla tillbaka genom stan i skolsken utan regnkappa, jobba lite till, följa (och lägga mig i of course) en otroligt intressant debatt på Foff-mejlinglistan om rakning och Gilettes råd till mammor samt en pratstund med SvD om näthat och polisen.

Vilken fredag.

Mitt i allt detta härliga hann jag också med att spana in Per Gustavssons originalmålningar från böckerna om prinsessan. Säga vad man vill om merchandising (vad sträng jag var!) och några av de senare böckerna om prinsessan och prinsen, men Per Gustavsson har gjort världen en tjänst med sina tuffa prinsessor. Han ritar för hand. På papper. Det är fint och färgglatt. På Seriegalleriet på St Paulsgatan 14 i Stockholm kan du titta eller köpa för ett par tusenlappar och uppåt. Man kan också köpa en plansch för en femtiolapp. Signerad. Det gjorde jag. Jag är mycket nöjd. Den där bilden illustrerar livet. Ibland känner jag mig som prinsessan, ibland som prinsen. Och lite då och då som draken.

Kvar av denna dag är teater. Jag ska se Mellanhavandet på Moment i Gubbängen.
Ur programmet: "Hur kan två människor som en gång älskat varandra och fått barn komma till det läget att de gör vad som helst för att få bort den andra ur sitt, och därmed ur barnets, liv? Mellanhavandet är en lågmäld och personlig föreställning om kärlek, jämlikhet och föräldraskap. I Sverige möts föräldrar i domstol flera gånger i veckan. Sedan ett lagtillägg infördes 2006 har antalet vårdnadstvister ökat dramatiskt samtidigt som färre par än någonsin väljer att gå på samarbetssamtal. Pjäsen utgår delvis från dokumentärt material.

Inga kommentarer: