tisdag 30 november 2010

En barnist får ordet

Alltså ni bara måste läsa denna intervju med medieforskaren och vänsterpartisten Margareta Rönnberg. Hon kallar sig barnist (jmf feminist) och tycker att förbudet mot reklam-tv för barn borde bort (att reklamen gör barnen att barnen kan mogna in i konsumtionssamhället och göra dem till kritiska konsumenter), och att barnen också ska få njuta av kommersialismens frukter.

Barn är lika rationella, och irrationella, som de vuxna vid sitt TV-tittare och sin konsumtion, svarar Rönnberg. Snarare är det så att vuxna "överkonsumerar" mångdubbelt mer än vad barnen gör. Då vore det mer motiverat att förbjuda reklam för vuxna män som köper de dyraste "onödiga" prylarna, som lyxbilar.

Dessutom frågar Rönnberg:
Varför ska barnen bara få ta del av konsumtionssamhällets baksidor: tidiga mornar, stress, långa dagar på dagis och frånvarande föräldrar.

En jävligt bra fråga. Den får vi tänka ut svaret på.

Inga kommentarer: