onsdag 16 januari 2008

Hej alla slöa nätsurfare

Och nu till något helt annat: skvallerjournalistik. Jag är nog inte ensam om att då och då gå in på Aftonbladets och Expressens sajter och klicka på rubriker som "Britney Spears självmordsbrev hittat" och "Han har bröst som en kvinna". Bara för att liksom få lite förströelse. Samtidigt som jag blir illamående av både det jag läser och det faktum att jag faktiskt läser (skummar igenom) skiten.
Och faktum är att det är rubriker av den här klassen som är de mest lästa även på morgontidningarnas sajter.
Varför är vi så många som helt hjärndött surfar runt och läser sånt här? För jag antar att du, precis som jag, både struntar i det som står och samtidigt fattar att det inte ens är sant. Så varför sponsrar vi denna marknad?
Läs denna text om kvalitetsjournalistikens död i SvD, och sluta sen klicka runt på vidriga skvallerrubriker.

Inga kommentarer: