fredag 21 oktober 2011

En liten bok om Gud och en man




Den här boken tycker båda mina barn riktigt mycket om. Kitty Crowthers "Den lille mannen och Gud", översatt till svenska av ingen mindre än Lennart Hellsing. Det är en lite märklig bok om en liten man som är ute och går och plötsligt träffar Gud (som är stor och vit och maffig). Jag är en av alla gudar som finns, förklarar Gud och kör några förvandlingstrick. Detta är roligast, tycker femåringen. Gud blir en hare, en cowboy, en indian. Jojo. Mannen, som bor i en funkisvilla med sjötomt (!), bjuder hem Gud på omelett och sen klättrar de i träd (fast Gud svävar upp) och badar (Gud går på vattnet - precis som sin son). Sen är dagen över. Mannen diskar och tänker att han är lycklig. Gud sticker hem till sin kvinna (så står det), äter omelett (igen) och sen går de också och badar. Detta med omeletten är mysko, för när mannen tidigare i boken föreslår att de ska äta omelett så säger Gud att han inte vet vad en omelett är. Sen när han kommer hem så ber hans kvinna honom att laga en av sina berömda omeletter.

That´s it.

Man skulle förmodligen kunna skriva en tjugopoängsuppsats om denna bok, men just nu känner jag mest ingenting. Lite sugen är jag dock på att läsa den i originalspråk (franska). Ni som läst - känner ni samma?

Bifogar en bild av mina nya kontorsstol pilatesbollen. Den får mig numera att tänka på Gud.

Inga kommentarer: