måndag 17 oktober 2011

Augustprisnomineringar



Först och främst: Grattis Maria Nilsson Thore (bilden ovan). Vilken dag! Två böcker nominerade till Augustpriset. Du måste vara så glad. "Konstiga djur" har jag bara bläddrat i, men din alldeles egna "Petras prick" har jag läst. Den är väldigt fin. Jag läser den som en bok om att allt inte alltid passar in. Det finns känslor, fantasier och drömmar inne i oss alla själv som sticker ut. Precis som Petras fläck gör. (Prickiga Petra vaknar en morgon och märker att en av hennes tusen prickar har stuckit. Hon försöker fånga in den och tejpa fast den, men det går inte. Hon öppnar till sist fönstret och släpper ut den. Till våren kommer den tillbaka, den är välkommen med gör lite som den själv vill). Jag har även läst bok "Lejontofflorna" från 2006 otaliga gånger - din stil är konsekvent.

Grattis också till Sara Lundberg och "Vita streck och Öjvind". En väldigt vacker uppföljare till "Vita streck" om den maniska och ensamma lilla flickan Vita som är den som ritar alla streck som är i mitten av gatan (om ni undrade). I denna bok får hon pay back för sitt idoga jobb: tack vare de vita strecken kan hennes enda vän Öijvind hitta henne. Fladdrigt möter rakt. Romantisk vänskap för de små.

Avslutningsvis ett fett grattis också till Viveka Sjögren som skrivit "I den tysta minuten mellan". Den har jag inte läst - ännu - men jag har läst och många gånger HYLLAT din "Den andra mamman". Den borde alla läsa. High five!

PS: Själv hade jag kanske nominerat "Hej rädd!" av Joar Tiberg och "Stor-Emma" av Lisen Adbåde

Inga kommentarer: