torsdag 1 juli 2010

Till bilstereon


I går körde jag bil i åtta och en halv timma i 27-gradig värme, med en treåring fastspänd i sätet bredvid mig. Gissa hur kul det var? Det var de jävla vägarbetenas fel att vår resa tog så infernaliskt lång tid. Tur då att radion finns. Och cd-skivor. Igår lyssnade vi 25 gånger på Johanna och Mixers "Lättlagade låtar" (vår absolut bästa barnskiva), 11 gånger på när Claire Wickholm läser "Bella och Gustav" av Eva Eriksson (superduperbra) och så lyckades vi pricka in Per Holknekts sommarpratande (intressant tyckte jag) samt Kulturradion som sände en gammal repris där Louise Epstein (jag lyssnar hypnotiskt när Louise Epstein pratar) funderade kring påklädda djur i barnlitteraturen och varför de är så vanliga. Hon träffade Lars Klinting (Castors pappa) och Lena Andersson (de var gifta, fast Lars Klinting är död sedan 2006) och en snubbe som var typ biolog och som pratade om att det var konstigt att barn som hade läst Castor trodde att bävern i verkligheten hade andra egenskaper än den egentligen har. Komiskt, tycker jag. Som om det skulle vara ett problem? "De tror att bävern är en hantverkare" muttrade snubben. Själv tror jag på det där att djur i kläder liksom är en buffert mellan handlingen och oss. Tyvärr kan jag inte hitta nån länk till programmet.

I alla fall. Ni som vill ha godis till bilradion i sommar ska skaffa Johanna och Mixers lättlagade låtar och "Bella och Gustav".

1 kommentar:

Anonym sa...

Bävern ÄR en hantverkare

/Tina