söndag 11 juli 2010

Inte spela DS halva dan


Grannfrun testar:

Nyutgivna "Måns och Mari om sommaren" av Kaj Beckman, första gången utgiven 1971 på Folket i bilds förlag, och en del i en årstidsserie som också inkluderar "Måns och Mari om hösten" och ... ja ni fattar.

Testpatrull: en viss åttaåring, en viss fyraåring och grannfrun herself.

Plus med boken: Årstidsgrejen. Jag gillar årstider och är glad över att leva i ett land med fyra årstider (eller hur många det nu är). I slutet av varje längtar jag alltid efter nästa. Sommarlovskunskapen. Kaj Beckman vill uppenbarligen föra vidare en slags svensk sommarlovsdoktrin: om sommaren gal göken (var undrar jag?), dansar älvorna på ängen (jo, det har jag sett), berättar man trollsagor för barnen i mörkgröna skogsgläntor (det gör grannfrun ALDRIG), åker man hölass (eller hur...) vädrar sängkläderna utomhus (täcken alltså... jo det kanske vissa gör) och så ser man näcken spela i forsar, man binder upp sin kaprifol, rider barbacka på ängar och man ror ut och kastar nät i gryningen (jo det kanske jag kan fixa, näten alltså). Kulturhistoria för svennebananer. Sånt här borde sommaren vara. Detta borde alla kunna, typ.
Läs på.
Slut med Nickelodeon och sommarbolibompa fram till klockan 11.30 om förmiddagen så att mamsen kan läsa tidningen ifred, absolut inte åka vattenskoter eller sån där rib (fine med mig) inte grilla biffar eller spela DS halva dan eller dra runt på köpcentrum utan vara duktiga helyllesvennar och fira sommar ordentligt. Så där magiskt som Måns och Mari och den där Matti som tar hand om dem gör. Enkelt och naturnära, som på 70-talet.

Minus med boken: Idyllgrejen. Jag har varit inne på det många gånger förr. Den här boken tillhör kategorin "har-du-den-minsta-släng-av-duktighetsångest-så-går-kravometern-i-topp". Så här bra blir det liksom aldrig.
Om du och din familj mår bra av att läsa idyllen ändå är upp till er att avgöra. Kanske klarar ni det galant? Jag själv vacklar, men vill ändå att barnen ska veta vem Näcken är och att en gång i tiden så slog man inte in hö i vita plastgrejer utan man åkte hölass och så vidare - så jag läser på.

Betyg: fyra grannfruar (av fem) ändå. De småtrista teckningarna med murriga färger drar ner idyllgrejen till rimliga nivåer, vilket är bra.
Väldigt bra är också priset. 39 kronor per del på adlibris. Det är "En bok för alla" som ger ut.

Inga kommentarer: