fredag 2 juli 2010

Bokrespekt

Läser på Bokunge om ett barn som har massor av böcker och en förälder som är orolig för att barnet ska bli bortskämt av det och inte ge böcker en chans utan ständigt byta istället. Intressant. Jag känner lite samma oro hemma och försöker sortera så gott det går så att inte allt ska vara tillgängligt hela tiden och bara drälla omkring. Åttaåringen når dock alla böcker och väljer och vrakar från alla ålderskategorier.
Skitböcker ger jag bort (eller kastar...).

Och så har vi alltid haft regler för alla böcker: inte tugga, riva, rita eller kasta omkring dem. När jag tänker efter så läser jag faktiskt dessutom väldigt ofta hela omslaget för barnet: bokens titel, vem som skrivit och vem som ritat och så förlaget. Förlaget tänker ni - varför? Jag tror att jag med det vill åt samma sak som de där mindfullnessgurusarna predikar: när en tallrik mat ställs fram så tänk lite på var den kommer ifrån, allt arbete som ligger bakom maten. Allt från bonden som tagit hand om åkern där potatisen odlats ni vet, till handen som burit hem och skalat den.
När en bok kommer i min hand så tänker jag faktiskt ofta på all möda som lagts ner kring den, och det vill jag nog att ungarna också ska förstå. Plus att jag vill att de ska fatta att det faktiskt finns människor - personer - bakom böckerna, (och att de i och med det kommer på att man faktiskt kan göra böcker själv). Och så vidare.

En bok - respekt!
Eller vad säger ni?

Inga kommentarer: