torsdag 8 juli 2010

Littorin-grejen



Det är mitt i natten, men jag är som besatt av den där grejen att Sven-Otto Littorin avgår. För några månader sedan tyckte jag att han var patetisk: han var frånskild sedan några år och gick ut i media och berättade att han i fortsättningen inte skulle ta hand om sina barn varannan vecka därför att hans jobb som minister (enligt honom själv) inte går att förena med barn.

Nu avgår han. Barnen går före jobbet, säger Littorin och refererar till en smutsig vårdnadstvist. Att en arbetsmarknadsminister inte kan lösa sin egen jobb-föräldrasituation tycker jag är makalöst. Pinsamt för alliansen.

I övrigt har det varit en bra dag. Fyraåringen och jag kollade på fotbollen en kvart. Han trodde att de vita skulle vinna för de hade "så snabba skor". Så blev det ju nu inte. De röda vann. Innan fotbollen hann vi med en konsert med Nicolai Dunger (se den mysiga videon som lite inspiration till Tottos nya liv som hemmapappa) på vår stamhak här i Kungshamn, Prästgården. De som köpte prästgården av Svenska Kyrkan för några år sedan hade förresten Madicken som förebild när de skapade pensionatet. Se där: så fick jag in en barnbok i detta inlägg också.

4 kommentarer:

Hemlige sa...

Ja eftersom media inte valt att berätta den verkliga orsaken till Littorins avgång så framstår det ju som mycket märkligt att arbetsmarknadsministern måste avgå med några timmars varsel pga av några artiklar som skrevs för över 6 månader sedan.

Grannfrun sa...

Jo du, det fanns ju mer.
Jag är fortfarande besatt.

Grannfrun sa...

Per-Arne Jigeius poäng om att Littorin försökte gömde sig bakom barnen är en fruktansvärd sanning.
http://kulturarbete.blogspot.com/2008/12/proggiga-barnbcker-del-33-mns-och-mari.html

Jag läser även Katarina Wennstams debattartikeln i AB idag (söndag) om att de flesta män faktiskt inte köper sex. Också bra. http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article7450316.ab

Grannfrun sa...

oj, det blev en konstig länk till Per-Arne Jigenius debattartikel. Här är den rätta:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/littorin-gommer-sig-bakom-barnen_4970275.svd