tisdag 3 augusti 2010

Fler biografier åt barnen!


Biografier är senaste skriket (till skillnad från uttrycket själv...). Tidningen Vi kommer snart med Vi Biografi (första numret i september), utgivningen av biografier ökar hos förlagen och i sommar har DN haft en underbar artikelserie där kulturskribenter delar av sig med sina favoritbiografier (hittar dock ingen länk). Själv läser jag just nu två biografier. Dels "Bom. Boken om mig" av Staffan Lamm, uppvuxen i kollektivhuset på John Ericssonsgatan på Kungsholmen och son till psykoanalytiker Esther Lamm och barnpsykologen Skå-Gustaf (en av de första som förespråkade fri uppfostran), dels "Kärleken till Frank", en fiktiv och dramatisk biografi (skriven av en kvinna vid namn Nancy Horan) om två verkliga personer : Mamah Borthwick som övergav sin familj för kärleken till arkitekten Frank Lloyd Wright (som också han övergav sin familj för kärleken till och den intellektuella stimulans han fick av Mamah, som bland annat översatte Ellen Keys böcker till engelska). Jag måste säga att båda böckerna är högintressanta. Hade jag mer tid hade jag sträckläst dem bägge. Samtidigt.

Samma trend finns - och kommer troligen växa - inom barnlitteratur. Två kvällar tog det för åttaåringen och mig att läsa nya "Boken om bovar", som mest av allt är en biografi över 1700/1800-talstjuven Lasse-Maja. Författaren, Ulf Sindt, kunde gott ha nöjt sig med att skriva om Lasse-Majas dramatiska liv (av allt att döma var han transvestit), och skippat de två korta avslutande kapitlen som övergripande skummar sig igenom två andra bovar (tjecken Victor Lustig och amerikanen Taylor Barnum (bilden ovan), den senare levde ett enormt innehållsrikt liv enligt wikipediaartikeln, och var bland annat den som låg bakom den svenska sångfågeln Jenny Linds karriär i USA, men inget om det i det korta kapitlet i "Boken om bovar". Han kunde gott fått en egen bok, eller varför inte Jenny Lind? Hmmm, jag får kanske skriva en själv?
I alla fall: håller vi oss till Lasse-Maja är det en fantastiskt bra bok. Driv i språket, spännande detaljer och utrymme att fantisera själv om psykologiska detaljer i Lasse-Majas liv. Stort plus också för fina illustrationer på varenda uppslag av Anna Sandler.

Förlaget, Alfabeta, har dock valt att inte gå på biografispåret, utan har inrättat boken i en serie barnfaktaböcker. Kvällens läsning blir "Boken om riddare" från samma serie, och om den är bra skaffar vi nog "Boken om spöken" också. Resterande böcker i serien handlar om vampyrer, varulvar och zombies. Då är i alla fall jag mer sugen på Jenny Lind.

Inga kommentarer: