tisdag 24 augusti 2010

Dagens litteratur


Vad jag har läst idag:

1. Fullkomligt makalöst korrekta "Cirkus Bestivus" av Andreas Palmaer och Per Gustavsson, utgiven av Olika förlag. Sensmoralen i den (för man kan liksom inte tänka på annat än att den är en enda lång sensmoral) är att alla kan byta intressen och göra något helt annat och det som de är bra på och då blir allt så fint och bra, och på Cirkus Bestivus är detta "något annat" så klart något könsnormsbrytande. Superstarka och tjocka Frida ska såklart inte vara lindansare för repet går ju av när hon går ut på det - näää, hon är ju världen starkaste kvinna och ska uppträda som sådan. Osv.
Nästan humor tycker jag. Fyraåringen bara lyssnar.

2. Nyutgivna "Noah och bästa grejen" av Jeanette Milde som också har ett lyckligt och tillrättalagt slut: alla får vara med och kroppen är bästa leksaken och det är roligast när alla har kul tillsammans, men som ändå är en bra bok där även fula känslor får plats. Kort resumé: Noah vill ta med sig olika saker till dagmamman och visa upp för då får han uppmärksamhet. Problem uppstår. 1. Barnen blir inte lika impade som han tror de ska bli. 2. Föräldrarna sätter käppar i hjulet. 3. Andra övertrumfar honom. Fyraåringen diggade den skarpt och jag gillar att den tar tag i en såpass vanlig grej som det där med att släpa med saker till dagis.

3. "Playground Sweden" av Ivar Andersen, Kristian Borg och Sverker Ohlsson. Om gatukonst. Sjukt intressant om hur gatukonst i grund och botten är ett sätt för individen att bevisa att man finns, att man har en plats i samhället. Jag läser på inför ett jobb jag ska göra, men hade lika gärna gjort det gratis. Läst denna bok alltså.

Dagens outfit: nya fynd från Lindex kollektion Black is back (was it ever gone undrar jag?). Billigt och skitsnyggt, och, tänker jag, perfekta kläder för gatukonstnärer.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha ha, så kul du skriver om Cirkus Bestivus. Vi har den också och jag känner mig alltid som en duktig och präktig förälder när jag läser den, men jag håller med: hur tillrättalagt får det bli? Barnen verkar ju dock gilla den, och sensmoralen är ju vettig så vi läser på.
Men nästa gång ska också se den lite mer som humor, det kanske blir roligare då.

hej!
/Pappa Fjodor

Grannfrun sa...

Bra Fjodor. Lite distans hjälper upp det mesta.

Jeanette Milde sa...

Kul att du läst Noah och bästa grejen och tagit med den i din blogg även om du tycker slutet är tillrättalagt. :-)