måndag 3 mars 2008

Dagens boktips

Nu är jag visserligen helt insnöad på Afrika, men jag tror att även ni som inte är det kan gilla den här boken mycket. Den är bra, helt enkelt. Författaren Chimamanda Ngozi Adichie vann förresten The Orange Prize för den förra året.

Läs "En halv gul sol".

Snygg är den med, by the way. (I en bokcirkel jag är med diskuterade vi för inte så länge sen hur mycket en boks utseende betyder. Jag har tex inte läst "Montecore" av Jonas Hassen Khemiri ännu bara för att jag inte orkar med omslaget, det där svarta ni vet som ser ut som det såg ut på tv:n innan Ingemar Stenmark skulle åka slalom. (Och detta trots att jag är svårt galen i JHK och älskade "Ett öga rött".)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oh - den har jag läst. Underbart bra. Och vilken historielektion om Afrika.

Läs den, läs den alla ni som inte läst den. Finns i pocket.

Pella

Anonym sa...

Jag läste inte heller Montecore, eller jag har läst halva. kommer inte igenom den... Har inte tänkt på om det hade med omslaget att göra. Men Ett öga rött var sjukt snygg och sjukt bra!