fredag 11 mars 2011

Alfons på Boulevardteatern


Förresten har jag glömt att berätta att jag såg Boulevardteaterns uppsättning av "Hur långt når Alfons?" förra helgen. Den annonseras för fyra- till åttaåringar, och jag tog med en viss fyraåring och viss åttaåring.

Själva boken och frågeställningarna i den är ju närmast filosofiska, och ganska avancerade från och till. Var tar en människa slut? En del av en följer ju med hem till en person man varit dum emot till exempel. Och om ens äppeldoftade andedräkt inspirerar nån annan att baka en äppelpaj - har man då en del i den pajen? Boulevardteatern har valt att göra barnbuskis av det hela och det skrattas och ropas i salongen - men mest bland de under fem. Åttaåringen håller på att förgås av tristess, och jag med på slutet om jag ska vara ärlig. Men Alfons pappa, spelad av David Tallroth, räddar föreställningen. Sötare farsa har Alfons aldrig haft liksom.

Inga kommentarer: