tisdag 8 mars 2011

Solsidan vs en god bok



Åkej.

Förmiddag: får Ä N T L I G E N ett sms om min bevakning på pianopall från Blocket, ringer snabbt som ögat, är först och tar bilen till Karlaplan och köper den. Bara så där. Omkring 600 kostar pianopallar på Blocket numera och de är högvilt. Pianon skänks bort, de små pallarna är rariteter. Lassar in pallen i bilen och passar sen på att ta en kopp kaffe med en kompis som bor i faggorna och som är föräldraledig med en åttamånaders godisbit. Vi pratar i över en och en halvt timma om förlossningar (igen) och hur märkvärdigt superkonstigt det är att man som nyförlöst inte erbjuds debriefing. Några timmar hos en psykolog, helt enkelt. Jag minns hur det var veckorna efter förlossningarna: folk frågade "hur gick förlossningen", jag tänkte "har du åtta timmar så kan jag berätta" men svarade "bra". Förlöst men ändå oförlöst kan man säga.

Lunch: Sushi. Tio bitar - bara lax. Det gör jag inte om. Variation förnöjer. Gäller även lunchtallrikar.

Eftermiddag: 20 minuter på gåbandet på gymet och därtill fem minuter på träningscykel tar i princip knäcken på en före detta diskbråckspatient kan jag meddela. Men de första tio minutrarna kände jag mig euforisk över att vara i gång. Smidig och härlig som Jane Fonda. Den känslan är borta nu. Nu mer drakkänsla.

Utöver allt detta glädjer jag mig över recensionerna på Pija Lindenbaum-operan "Min mamma är en drake" som visas på Göteborgsoperan (fram till den 9 april i Skövde, efter det i Göteborg, och sist i Borås). Recension i DN här, och i Expressen här.
Och ja just det ja: den där läraren som i ett brev hem till sina nioåriga elevers föräldrar uppmanar till läsning av en god bok på söndagkvällarna istället för titt på Solsidan (hon gillar inte att barnen leker Solsidan på rasterna - läs mer här) - heja den läraren tycker jag. Solsidan borde sändas klockan 23.45 på söndagskvällar. Ingen borde kolla på det. Jag gör det, varje söndag typ, men jag önskar så att jag hade en sträng fröken som sa åt mig att läsa en god bok istället. Jag skulle bli en bättre människa av det. Det är jag säker på. Suck.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hahah, just så. Förbjud Solsidan - jag orkar inte göra det själv när ungarna tjatar.
Allvarligt så kanske det är dags för ett samtal med barnen om Solsidan-värderingarna. Så att de inte köper dem och tror att det är så. Eller? Är det så? Fy fan.

Pappa Peter