fredag 3 september 2010

Det är skakigt nu


Barnbokssverige skälver fortfarande efter Åsa Beckmans känslofyllda recension av nyutgåvan av Barbro Lindgrens "Gröngölingen är på väg" (från 1974), i vilken Beckman uppmanar läsarna att läsa en dikt i taget "när det är läge" för Lindgrens dikter väcker "en nästan övermäktig ångest och sorg".

Det är en fin och allvarlig text som Åsa Beckman har skrivit. Om en fin och märkvärdig bok med existentiella dikter som klår det mesta. Själv klarar jag av "den skoningslösa rättframheten" relativt väl. Men barnen, suck - de vill inte lyssna. Det verkar aldrig vara läge.
Mozart har jag lyckats införa (guldstjärna till mig). De ber om klassiskt när de har svårt att somna.

Den här dikten tror jag dock skulle kunna intressera åttaåringen.
Den intresserar mig.

Jag är som jag är
Jag är som jag är

jag tänker som jag
jag skrattar när jag vill

och skriker när jag vill

jag springer när jag vill
och sjunger när jag vill

jag gråter när jag vill
Jag gråter för att jag är ensam

Barbro Lindgren, ur Gröngölingen är på väg

PS: Bokens finstilta blyertsteckningar av Katarina Olausson Säll är som dikter de med.

2 kommentarer:

Siri sa...

Just den texten gillar mitt barn (4 år) jättemycket. Den och andra av Barbro Lindgrens dikter finns tonsatta av Georg Riedel på skivan Nu sjunger näktergalen. Tips! Inspelningen känns kanske inte så modern (och är det intr heller, inspelad 1987) men sångerna är fina. Särskilt just den här.

Anonym sa...

Mycket fin dikt. Denna gröngölingsbok ska snarast inhandlas. Sen får vi väl ge varandra knep på hur vi kan få de små att lyssna/intressera sig för poesi.
Spännande med skivan också. Går den att köpa på cd - nu för tiden?

Lelle