måndag 27 september 2010

Berättelser från bokmässan 3.

Jag lyssnade på Anna-Clara Tidholm i stora K3, och gillade när hon sa att de flesta föräldrar vill köpa trygghet när de köper bilderböcker, och att hon förstår det. Det känner jag så väl igen mig i - det där med att njuta av att läsa välordnade och trevliga böcker för barnen. Böcker där allt är vackert och mysigt och både föräldrar och barn håller sig inom normalitetens ramar nonstop.

Men sen ÄLSKADE jag när hon sa att om man bara läser trygghets-böcker så sviker man barnen. Varför skulle de svarta delarna av deras verklighet vara så farlig att det inte går att läsa om dem? Varför ska de behöva stå ensamma med sina komplicerade känslor och erfarenheter?
Ja. Varför?

Sen fick jag hennes "Min familj" (tack!), och så hörde jag att i Alfabetas monter fanns hennes och Thomas Tidholms allra nyaste bok "En som du inte känner", att den hade kommit dit direkt från tryckpressarna. Och jag gick dit. Läste. Och märkte direkt att Tidholmarna har gjort det igen: skapat något väldigt speciellt. Jag längtar efter att läsa den i lugn och ro. "En som du inte känner". Så spännande.

Inga kommentarer: