tisdag 8 april 2008

Ovanligt stökigt...

Jag sitter och jobbar vid köksbordet, och alldeles nyss kom femåringen in med en kompis.

Kompisen till femåringen:
- Men OJ, varför är det så stökigt här?

Femåringen (utan att tveka):
- Det skulle det vara hemma hos dig också om du hade en lillebror som hela tiden stökade ner.

Tack till femåringen!
Men det känns tufft ändå för en mamma med sjuka ideal. Tufft ända in i märgen.

Sorgligt nog.

PS: Det är inte ettåringens fel att det ser ut som det gör. Inte bara i alla fall.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kommer ihåg att jag skämdes för stökigheten hemma men då hade jag nog nått tonåren i alla fall. Maken - som kommer från ett pedantiskt hem - upplevde mitt föräldrahem som mer avslappnat och mysigt medans jag tyckte att svärföräldrarnas hem var fantastiskt. Våra barn, speciellt 8-åringen tycker att det känns mer hemtrevligt med stökighet - så egentligen borde vi tänka att Vi har ett ENORMT hemtrevligt hem. Men som många andra ber vi om ursäkt när någon kommer och hälsar på utan att vi hunnit städa. Jag kommer antagligen aldrig att förlika mig med att det aldrig tar slut...städa, tvätta, städa, tvätta... AAAAAAAH!!!!
Kram Alex

Anonym sa...

Att ni har stökigt hemma tyder på en sak: Ni gör bättre saker med er tid. Umgås, jobbar, läser böcker, pratar... You name it. Svara grannflickan det nästa gång: I den här familjen tycker vi att det är viktigare att vara tillsammans än att städa. Det kan hon gott gå hem till mamma och säga ;-)

Kram, kram!

Lisa sa...

Vilket bra svar, Rebecka!

Är det inte lite märkligt att en liten tjej överhuvudtaget kommenterar att det är stökigt? Hur kommer det sig att hon ens funderar över det?

Anonym sa...

Fast jag tycker att Rebeckas svar är rätt oförskämt. Ungefär som när min som grinade i skolan för att han (sju år gammal) inte fått någon Valentin-present. Stroppig förälder sa till honom att "föräldrar som älskar sina barn ger dem presenter på Valentin". Gissa vilka slutsatser han drog...

Tycker det är synd att "lagom" fått så negativ klang - lagom städat är väl bra? Man hittar det man behöver, man snubblar inte om man är uppe mitt i natten men man lägger inte all sin tid på att städa och gnoo.

Lisa sa...

Jovisst är det lite stroppigt - men i vissa lägen är det precis vad som behövs. Att glatt säga "vi har gjort andra saker den här veckan så vi har inte hunnit städa" är inte så oförskämt. Och visst är det en skillnad på Valentinpresenter och stökiga hus.

Anonym sa...

Det kanske var lite oförskämt. Men man kan ju säga det lite glatt som Lisa föreslår. Nej, vi har inte hunnit städa, vi har lekt så mycket den här veckan ;-)

Poängen är att vända icke städat till något positivt. Kanske finns det viktigare saker här i världen än att städa?

Anonym sa...

Min poäng är att man kan vara både stroppig & oförskämd mot vuxna men inte mot barn. Femåringar är sällan rustade för den typen av nyanser.
Däremot håller jag VERKLIGEN med dig Rebecka om att det finns viktigare saker i livet än att städa!

Grannfrun sa...

I love you, läsare av denna blogg. Ni är så kloka.