måndag 20 december 2010

Oh - världens bästa Claire


Ungefär en gång om dagen frågar jag barnen: "Vill ni lyssna på Bella och Gustav"? Ungefär en gång om dagen svarar de "nej". Ibland svarar de "ja", ibland sätter jag på den helt fantastiska cd:n ändå. För mig är tanken på ungar som lyssnar på ljudböcker samtidigt som de leker som knark. Jag vill ha det. Får jag det vill jag ha mer. (Dålig liknelse för jag har aldrig knarkat). I alla fall så är "Bella och Gustav" fyra underbara berättelser skrivna i slutet av sjuttiotalet av Eva Eriksson samt lite fin musik. Men framför allt är det Claire.
Claire Wikholm.
Världens bästa Claire. Henne lyssnar jag så gärna på.

Det finns ju inlästa böcker och det finns inlästa böcker och väldigt mycket beror på den som läser. Astrid Lindgren läser ju magiskt. Björn Gustafsons Alfons Åberg-inläsningar är så fina att jag blir rörd. Jonas Karlsson är (såklart) fenomenal när han läser Halvan, för att inte tala om Lena Nyman när hon läser "Ängel Gunnar dimper ner" på cd:n Små sagor och när Allan Edvall läser Nalle Puh.

Så. Knäckande. Bra.

Vad har ni för ljud-älsklingar?

3 kommentarer:

Linnea sa...

Mamma Mu!

Hanna sa...

Utöver flera av de du nämnde älskar jag Toivo Pawlo som läser Loranga, Masarin och Dartanjang.

Sedan har ungen genom dagis stiftat bekantskap med "När månen går med långa ben" - radioteater med teatergruppen Markatta... som är helt fantastisk. Ungen blir helt uppslukad av den magiska historien och musiken.

Här kan man provlyssna: http://www.markatta.net/pages/fs.php?page=cd

Lisa sa...

Loranga Mazarin o Dartanjang! Barnen har alltid gillat Folk och rövare i Kamomillastad också. Och två skivor med Beppe Wolgers - Godnattstunden och Sagan som hörs bra. Den sistnämnda ett riktigt wild card som jag köpte en gång. Rätt så märklig skiva men barnen har alltid gillat den.