tisdag 6 juli 2010

Lika som bär



Läste Mustafa Cans långreportage (första delen i en serie om Sverige 2010) från söndagens SvD först idag. Han åker klasslinjen (röd t-banelinje) från Hallunda via Sätra och Aspudden till Karlaplan och pratar med folk om hur de ska rösta. De flesta vill inte säga, men de som gör det bekräftar att Sverige inte är som förr, inte så lättolkat. Bilmeckaren i Hallunda röstar moderat, nationalekonomen i medelklassiga Aspudden på socialdemokraterna och östermalmsgubben som softar på en bänk på Karlaplan är vänsterpartist. Antar att Mustafa Can har valt dessa i nåt slags effektsökeri, och det funkar för mig.
Men det var inte dit jag ville komma egentligen. Det jag ville få fram var ju hur ofantligt lik Elsa Larsson, 93 år, Östermalm (översta bilden) , är tanterna i Stian Holes vackra bok "Hermans sommar". Jag läste den igår och tänkte just att "såna där tanter finns inte längre". Såna där som kommer över och sitter och halvsover i en soffa och har hatt och en massa att berätta om man bara lyssnar. Men tji fick jag. Lika som bär.


Ps. Nu står potatisarna där i ugnen och blir underbara, Josefine. Men ska det där smöret på när de kommit ut eller? Och fasen vet om det inte blir musslor på grillen imorgon - antar att man kan lita på musselkungens dotter. #optimistmorsorunite

Inga kommentarer: