söndag 6 juni 2010

Långa farbrorns byxficka



När jag var yngre spreds en historia om en svensexa där killen som skulle gifta sig berusad fick gå runt på en parkeringsplats med en låda i famnen och fråga tjejer om hjälp med att få upp bilnycklarna som låg i hans ficka men som han inte kunde få upp därför att han bar lådan. Killen hade inga kallingar på sig, och fodret i fickorna var avklippta ... och ja, ni fattar. Urk.

Jag tänker på berättelsen när jag läser "Lilla Anna - kom och hjälp" från 1973 för barnen. Långa farbrorn sitter på marken och ropar på Anna. "Lilla Anna - kom och hjälp! Det är något i min ficka." Anna sticker ner handen i fickan och plockar ut olika mer eller mindre falliska föremål: exempelvis en sköldpadda, en snok, en fladdermus, en fisk och en fjäril.



Hmmm. Skulle du sticka ner handen i denna mans byxficka?

Att detta fick passera?
Barnen läser ju inte in nåt sexuellt i berättelsen, men jag får god lust att tala med dem om att de aldrig ska sticka ner handen i byxfickan om främmande farbröder ber dem att göra det.

Ja, det var dagens moralkaka det.

2 kommentarer:

Lisa sa...

Undrar vad våra föräldrar tänkte?

PS Jag gillade inte Långa farbrodern som barn. Dötrist.

Grannfrun sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.