måndag 18 oktober 2010

Priser

Det duggar tätt mellan nomineringarna. Idag tillkännagavs vilka som är nominerade till årets Augustpris. Av de nominerade i barn- och ungdomsklassen har jag läst två: Eva Lindströms "Jag tycker inte om vatten" och Lena Sjöbergs "Tänk om". Som ni trogna läsare vet så förstår jag verkligen juryn i dessa båda fall. Två grymma barnböcker, om än väldigt olika. Eva Lindström är nominerad för sjunde gången, men har aldrig fått priset.

Och för någon vecka sedan avslöjades de nominerade kandidaterna till 2011 års Litteraturpris till Astrid Lindgrens minne på bokmässan i Frankfurt. Den fantastiskt långa listan med nominerade finns här och det är otroligt härligt att tänka sig vad mycket bra barnboksförfattare det finns runt om i världen. Översätt mer, förlagen! Barbro Lindgren, Anna-Clara och Thomas Tidholm, Anna Höglund, Eva Eriksson, Ulf Stark, Stian Hole och Gro Dahle och Svein Nyhus (här, här och här) finns med på listan. Det är dem jag känner till för jag är en svennebanan.

PS. Heja Magnus Linton som är nominerad (igen) till fackboksklassen med i "Cocaina. En bok om dom som gör det". En ögonöppnarbok.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, heja Eva Lindström. Hon är så fantastisk. Hoppas att hon får det, men inte för att det är sjunde gången utan för att hon är fenomenal.

Hen