onsdag 10 november 2010

Grannfrun hyllar gorillabok


Dagens hyllning (jag fortsätter ett par dar till tror jag...): "Nu är vi gorillor låssas vi" skriven 1971 av Barbro Lindgren utgiven av Bokslukaren (som är en bokaffär på Mariatorget, så jag vet inte om man kan köpa boken var som helst).

Aaaaaaaa - den är så bra. Så lekfull. Så barnslig. Med sånt underbart språk och så fina enkla teckningar där man verkligen ser ursprunget till Mazarin och Dartanjang. Jag identifierar mig rakt av med den stora gorillan i boken, men på baksidan står det att boken handlar om två små bröder som leker att de är gorillor...

Men sånt kan man ju skita i.

Den stora gorilla tar helt befälet i leken och dikterar villkoren och tar för sig. Den lille hänger på. För det mesta i alla fall. Nån gång protesterar han, men blir överkörd. ("Ska vi låssas att det kommer en krokodil krypande nu? Nej nej jag vill inte ha nån krokodil! Jo det kommer en i alla fall. Skrik då. iiiiiiiiii. Nu räddar jag dig."). Jag håller ofta på sådär med ungarna. Leker att något lite farligt dyker upp så att de ska krypa nära mig, in under täcket och gosa eller kramas hårt. Mmmmm. ("Och så leker vi att du tycker så mycket om mej, så du vill bara ligga bredvid mig. Och du tycker att jag har så skönt skinn, så du vill bara krypa inunder mitt skinn.") Just precis så fixar man ett finfint gos.

Lite samma som att jag tycker att det passar bra att leka sjukhus när jag är trött (jag är patient). Ni vet.

Inga kommentarer: