onsdag 14 januari 2009

Vem bestämmer?

"Nu är boken slut. Det är dags att sova. Så tycker stora. Nej, det är fel! Boken börjar bara om igen. Så tycker lilla."

Jag läste Stina Wirséns "Vem bestämmer" för tvååringen idag innan han somnade. Det är hennes allra bästa tycker jag.

Precis så där är det.

Vem sjutton bestämmer egentligen?

Och vem bestämmer bäst? Tvååringar eller trettionåttaåringar?

Fasen vet. Men jag vet att det är bra om tvååringar somnar innan åtta, och jag vet att det är gött för trettioåttaåringar att få några timmar om kvällen utan barn. Så det blir lite egentid som det heter nu för tiden. Ett nyord som faktiskt litegranna skiljer sig från begreppet egen tid.
Eller? Egentid är osexigare, tycker jag. Smetigare, ofriare och jäkligt mycket småbarnsföräldraaktigt. Lite livspusselvarning, liksom.
Egen tid är större.
Hajjar ni?

2 kommentarer:

Linda sa...

Jag hajar! (tro jag)
Som småbarnsföräldrar får man nöja sig med Egentid medans man drömmer om Egen tid.

En annan småbarns Mamma :)

Grannfrun sa...

Du hajar!
Just så är det nog. Nu: egentid. I framtiden: EGEN TID.