tisdag 4 oktober 2011

Sarahs hem





I senaste Mama finns mitt reportage om sköna Sarah Sheppards författarliv, föräldraskap och hem. Sarah, som skrivit "Massor av dinosaurier" och "Varning för köttgänget", är - till skillnad från mig - intresserad av dinosaurier. Mycket intresserad. Jag är i princip ur-ointresserad av dinosaurier, men efter att ha träffa Sarah och lyssnat till hennes prat om evolutionen, jordklotet, konst och dinos känner jag ett embryo av intresse. En liten amöba till intresse nånstans djupt djupt därinne i mitt eget universum. Sarah däremot är jag superintresserad av. Och hennes hem med stjärnkikare, ormbunkar, konsthistoriska experiment och den perfekta skärningspunkten - den ultimata platsen att stå och tjata, gnata och ropa och få ut budskapet till så många som möjligt. Fantastiskt. Ja, ja. Blir ni intresserade så snoka rätt på närmaste Mama.

Att få göra såna här hemma hos-reportage hos författare är ett privilegium. Ett hem säger mer än tusen ord. Innan Sarah Sheppard gjorde jag ett om Pija Lindenbaum (också i Mama). Och det kommer fler.

Inga kommentarer: