lördag 26 februari 2011

Digman-digg



Kära Kristina Digman. Du målar så fint. Dina böcker är alltid en fröjd, lite gammeldags lyckliga. Oproblematiska och idylliska. Du kallar också dig själv för "något så omodernt som en lycklig människa" på din hemsida. Där skriver du också "Om man som barn lär sig att se och uppleva saker runt omkring sig; blommor, insekter, fåglar, moln eller upplever glädjen av att läsa böcker och lyssna på musik så hittar man minst en lycka om dagen, livet ut. Tror jag." Det kanske funkar. Förmodligen.

När jag såg att du gjort illustrationerna till KFUM/KFUKs kalender 2011 blev jag glad. Glad över att kunna få lite Digman-lycka varje dag hemma i köket. Jag är uppväxt med de där kalendrarna. Bråkade med min lillebror om vems tur det var att dra av dagens lapp - för att inte tala om vems tur det var att klistra på månadsmärket. När han gjorde det blev det alltid så snett. Jag tänker fortfarande på året på det där sätter som KFUM-kalendern är upplagd. Som en kvadrat. Vintern där uppe, lite kort. Våren en lång väntan på sommaren som liksom ligger där nere som årets bas. Och hösten, slutspurten och uppförsbacken.

Väskan som du målat (som är på bilden ovan) såldes på Bukowskis i förra veckan för 2 250 kr. Undrar om du kunde ana det när du satt och arbetade med den? Och undrar om köparen kommer att resa med den, eller bara ha den hemma som ett konstverk? Hoppas att den ska ut och resa. Kanske till Hermanus allra längst ner på Afrikas sydspets? Den lilla staden utanför Kapstaden där huvudpersonen i "Min lilla apa bor", och som vi i vår familj är så sugna på att resa till efter alla genomläsningar av denna pärla till bok (skriven av Ulf Nilsson, illustrerad av dig).

Ni som ännu inte upptäckt Kristina Digmans värld: läs Sandvargen-böckerna (skrivna av Åsa Lind), "Lilla vinterboken" (skriven av Görel Kristina Näslund), fina "Dagbok från hönshuset" (skriven av Barbro Lindgren) och "Min lilla apa" förstås - lite svår att få tag på men väl värd att kämpa för.

Nä, nu tror jag att jag ska övertala fyraåringen att stänga av tv-spelet så att vi kan gå och ut spana lite moln minsann. Wish me luck.

Inga kommentarer: