torsdag 13 januari 2011

Rebell yeah


Min kompis Ana skrev så här på sin blogg häromdagen: "Om du verkligen vill göra en revolution, uppfostra då dina barn på ett helt annat sätt än det samhället vill! Och se till att många följer ditt exempel. Då kan vi snacka om samhällsomvandling!"

Det har jag tänkt på sen dess.

Jag trillar på samma resonemang i Kalle Linds "Proggiga barnböcker - därför blev vi som vi blev". I den refererar Kalle Lind till en Frances Westin, som i 70-talsboken med det rättframma namnet "Handbok i barnindoktrinering" uppmanar till att man ska ta med sig ungarna varje gång man tänker bryta mot lagen (sic) så att "de aldrig behöver kämpa mot sin egen omedvetna uppfattning att lag är sanning, när de blivit vuxna."

Jorå.

Det där har jag också tänkt massor på sen jag läste det.

Frances - vad gör du nuförtiden? Jag funderar på att starta en skola, gör jag det så ringer jag dig och så får du komma och konsulta lite som det heter nuförtiden. Okej?


PS: Siri, du får tillbaka boken snart. Förlåt att jag lånat den så länge!

2 kommentarer:

Ana sa...

Då vill jag förstås gärna veta vad du kommer fram till med din spännande hjärna, Tinni!

Anonym sa...

ingen fara tinni! bra att den gör nytta!

/siri